HOGYAN SEGÍT A MINDFULNESS ÉRZELMILEG NEHÉZ HELYZETEKBEN? – GYAKORLAT

“A hozzáállásunk bármihez, amivel az életünk során találkozunk,
alapjaiban változtatja meg azt, hogyan tapasztaljuk meg az adott eseményt.” 

/Dr. Mark Bertin, a Mindful Parenting for ADHD c. könyv szerzője/

A mindfulness tréningeken az egyik radikális nézőpontváltás ott szokott bekövetkezni, amikor rájövünk arra, hogy a nehéz helyzetek és érzelmek felé oda lehet fordulni, és nem kell magyarázni, “kigyomlálni”, analizálni őket ahhoz, hogy elmúljanak. Sőt! Azáltal, hogy a miérteket keressük, csak beindítjuk a rágódás és az önsajnálat, az automatikus érzelmi reakciók köreit, amelyek észrevétlenül hatással lesznek a viselkedésünkre is.

Ahogyan Jack Kornfield, klinikai pszichológus és buddhista tanító írja A bölcs szív c. könyvében:
“A mindfulness nagyban eltér a nyugati pszichológia legtöbb irányzatától, amely elsősorban arra fókuszál, hogy miről gondolkodunk. Bár ez a fókusz számos kreatív terápiás megközelítés kiindulópontja, sokszor odavezet, hogy belebonyolódunk abba, hogy folyamatosan újratermeljük gondolatainkat és érzelmeinket. A mindfulness ezen a ponton felszabadító erejű lépést tesz: az éberség segítségével egyet hátralépve vizsgálja magukat a tudatállapotokat, és így megtanítja, hogyan engedhetjük el a szomorúságot…”

Mi történik általában akkor, amikor nehézséggel találkozunk? 
Az automata pilóta reakciója az, hogy: “Tessék, még ez is!” “Miért pont most történik velem mindez?”  vagy “Már megint miért?” és a szokásos: “Nem akarom, hogy ez legyen, hogyan tudnám azonnal megváltoztatni, vagy kilépni belőle?”. Akkor, amikor ezekben a helyzetekben nem tudatosan vagyunk jelen, több stresszt és fájdalmat okozunk magunknak, mint ami eredetileg történt volna.

Hogyan lehet kiegyensúlyozottan együtt lenni a nehézségekkel?
Egy haladó gyakorló már képes megfigyelni, hogy egyszerre sok szinten tapasztalunk, hiszen látunk, hallunk, tapintunk, szaglunk, érzünk, gondolkodunk, és úgy vizsgálja meg mindezeket a tapasztalásokat, hogy egyenlőségjelet tesz közéjük. Tehát egy rágódó gondolat nem több egy madárcsicsergésnél. Miért fontos ez? Mert gondolkodó emberek lévén, a gondolatainak irracionálisan nagy jelentőséget tulajdonítunk, viszont a gondolatok nagy része nem új, általában negatív, tele van ítélkezéssel és nagyon hasonul az eredeti hangulatunkhoz: tehát ha rosszul kezdődik a nap, az automata pilóta csak még rosszabbá teszi  azt nekünk.

A mindfulness arra tanít, hogy kíváncsisággal forduljunk oda bármifelé, ami feljön. A kíváncsiságot nehéz helyzetben viszont csak úgy tudjuk gyakorolni, ha az elmét tudatosan megtanuljuk irányítani, ha megtanulunk nyugodtan figyelni. Ehhez egy légzés- vagy testfigyeléses meditáció jó kezdés lehet. És ahogyan egyre többet gyakorolunk, rálátást kapunk nemcsak a testünkre, de a mentális torízásainkra is, a szokásos automatikus reakcióinkra nehézség esetén: a katasztrofizálásra, az önkritikára, arra, hogy azt mondogatjuk magunkban: “Nem vagyok elég.” vagy azt, hogy “Ez már örökké így marad.” Ez a belső narráció rá tudja nyomni a bélyegét a napunkra, az életünkre, hosszú távon is. Annyira szokásos, hogy észre sem vesszük, hogy történik, mint ahogyan a hal sincs tudatában annak, hogy vízben úszik.

Mindennapi meditációs gyakorlat stresszes, nehéz helyzetekre:
A következő, Elisha Goldsteintől származó meditációt bárhol végezheted, és nem vesz igénybe pár percnél többet.

  • Először is ismerd fel az érzést, amit a helyzet okozott! Oda tudsz-e kíváncsian, ítélkezésmentesen fordulni felé?
  • Engedd meg, hogy jelen legyen, bármi is van ott! Vedd észre, ha ellenállás vagy elkerülés lenne jelen!
  • Kérdezd meg együttérzéssel magadtól: mire van ebben a pillanatban szükségem? Ha úgy érzed, fájó hiányt élsz át, akár mondhatod is magadnak: Legyek szeretve, szabaduljak meg a fájdalomtól!
  • Gondolj azokra, akik ugyanilyen sebezhetők ebben a pillanatban! Nyiss mások felé, és ez segíti a nehéz helyzet feloldását, a megnyílást, ami pont az ellentéte annak a bezárkózásnak és izolációnak, amit stressz közben tapasztalunk.
HÍRLEVÉL-FELIRATKOZÁS
© Copyright - Mindfulness Tréningek