Milyen mindfulness tanfolyamra mondj igent?

A mindfulness-t másfél éve rohamosan növekvő érdeklődés övezi itthon, amit nagy örömmel tapasztalok, és közben kíváncsian figyelem, milyen kezdeményezések születnek. Egyre több mindfulness irodalomhoz juthatunk hozzá magyarul is, és körül-belül havonta kapok (de szerintem nem csak én) megkeresést egyetemi-főiskolai hallgatóktól tudatos jelenlét témájú szakdolgozatuk kapcsán. Adtam elő mindfulness konferencián sok más szakemberrel együtt, és azt tapasztalom, hogy egyre nagyobb a kereslet a mindfulness alapú tréningek iránt. Ezt, a nagy keresletet határozta meg amúgy a trénerré válás fő mozgatórugójaként McCown-Reibel-Micozzi is, amerikai MBSR trénerek, a hiánypótló 2011-es Teaching Mindfulness c. könyv szerzői is  –  ami meg is magyarázza az itthon is tapasztalható fejleményeket: azt, hogy sok helyen lehet mindfulness néven futó programokba belebotlani, és hogy cégeknek, magánszemélyeknek tartanak mindfulness oktatásban nem részesült szakemberek tudatos jelenlét tréningeket.

Ha nem képzett szakemberhez kerülünk, a hatások elmaradhatnak, de a félreértések annál inkább nőhetnek bennünk, sőt, akár mélyülhetnek is a problémáink.

Mit és kit érdemes keresni, ha a stresszt szeretnéd csökkenteni az életedben, és mindfulness alapú tréning érdekel?

Sokféle tudatos jelenléten alapuló lehetőség van, mindegyik más-más felkészültséget kíván meg a trénertől,  és történhet nagyon meghatározott vagy szabadabb keretek között. Én itt most kifejezetten az MBSR-ről írok, ami egyébként a legkomolyabb elköteleződést kívánja meg a tanítótól.

  • Érdemes tisztában lenni azzal, hogy kifejezetten stresszcsökkentés céljából az MBSR Tréningek vannak kifejlesztve, és hogy ezek meghatározott témák és felépítés szerint mennek, meghatározott nyelvezettel és kérdésekkel. Jon Kabat-Zinn, az MBSR Tréningek kidolgozója figyelmeztet arra, hogy a tréning integritását ne bontsa meg senki, mert sérülhet a hatás, és ahogy ő mondja, csak a résztvevők szenvedését mélyítjük a nem megfelelően kialakított és levezetett tréningek által. Ezért olyan MBSR tréningre menj, amit képzett tréner tart, és amibe más módszereket nem vegyítettek.
  • MBSR oktatókat csak külföldön képeznek.

Egy MBSR tréner naponta meditál évek óta, eljár meditációs elvonulásokra, ismer és gyakorol valamilyen tudatos mozgásfajtát (pl.: jóga), saját maga által felvett és vezetett meditációkkal dogozik (én például több mint 10 féle meditációt adok át és vezetek le egy MBSR Tréningen), ismeri a mindfulness kutatásokat, tréningjein egy vastag munkafüzetet oszt ki, nem változtatja el a hangját és a beszédtempóját hipnotikus, relaxációs módon a meditációk során, nem ad közvetlen tanácsokat, nem próbálja megoldani mások problémáját, és az egész életszemléletét a tudatos jelenlét határozza meg.

  • A legismertebb mindfulness kutatásokat szorongás, stresszcsökkentés, immunrendszer-erősítés és érzelmi szabályozás javítása témájában  olyan résztvevőkkel csinálták, akik 8 héten át jártak MBSR képzésre és rendszeresen gyakoroltak 30-40 percen át naponta. Így ha valaki 1 napos tréninget úgy hirdet, hogy ez mind megvalósul majd a nap végére, az nem igaz.
  • A legmegalapozottabb további mindfulness alapú kezdeményezések az MBCT Tréning (kognitív terápia kifejezetten visszaeső depresszió kezelésére), ACT (Elfogadás és elköteleződés terápiája), DBT (borderline személyiség és öngyilkos hajlam kezelésére). Mindegyikhez képeznek tanítókat külföldön (de MBCT Trénereket egy alkalommal, egy éven át itthon is kiképzetek oxfordi tanárok 2016-ban), és bizonyos helyzetektől eltekintve terápiás képzettség is szükséges hozzájuk.

És mi van a többi mindfulness tanfolyammal? 

Én is tartok és más is tart például 4 alkalmas tanfolyamot, és van táborunk is, és másnak is. Hallok evészavarral küzdők számára terapeuta által tartott tréningekről, és vannak 4×4 órás MBSR Tréningek is és mindfulness alapú terápiák is. Minden alkalmazás megfelelő lehet, ha nem történik túlígérés, és ha a meghirdetett elnevezésnek és tematikának megfelelő hozzáállású és képzettségű tréner tartja. Az én 4 alkalmas tréningjeim például abból a célból születtek meg, hogy a tömérdek mindfulness applikáció, Youtube videó és személyes program korában magabiztosabban tudjunk evickélni, és hogy legyen lehetőségünk megtapasztalni a koncentrált elmeállapotot és az ebből jövő tudatos választást az automata reakciók helyett. Sok mindent nem érintünk, amit egy MBSR Tréningen igen, de fontos, hogy már ebben a csoportban is van lehetőség a kételyeket kimondani és a kihívásokkal foglalkozni, normalizálni őket, így nem akad meg a gyakorló a mindfulness útján rögtön az elején (míg egy applikáció esetében például sok félreértés fakadhat a visszajelzés hiányából).

Lehet, hogy hivatalos mindfulness tanító helyett relaxációs vagy autogén trénerhez mész mindfulness-t gyakorolni, lehet, hogy coach-hoz, lehet, hogy egy terapetutát választasz. Ez teljesen rendben van addig, amíg ő tisztában van a mindfulness tanítás alapjaival és nem keveri össze az általa ismert módszertanokat.  Néhány példa az összekeveredésére, amelyek intő jelek lehetnek azzal kapcsolatban, hogy nem feltétlenül mindfulness szemléletű programban veszel részt:

  1. Megváltoztatott, hipnotikus hang használata meditáció közben.

    A tudatos jelenlét gyakorlásában nem a hipnotizálás, vagy egy különlegesen relaxált állapot elérése a cél, így nem kell hozzá különleges hangszín sem.

  2. Felszólító mód használata meditáció közben: csináld ez, érezd azt.

    Míg egy jógaórán például konkrét iránymutatást kapsz azzal kapcsolatban, hogy mit csinálj, addig  egy mindfulness meditáció közben a hangnem megengedő, és nem utasító.

  3. Fixálás, problémamegoldás, tanácsadás, minősítés.

    Például: “Nagyon jó, amit mondasz! Szerintem te most ezt tapasztaltad, és jó lenne, ha ezt folytatnád a jövőben is.” A mindfulness tréner nem viselkedik úgy, mintha többet tudna a résztvevőnél, nem használ jó vagy rossz minősítést, hiszen a saját meditációs tapasztalatát mindenki csak maga ismerheti, a tréner lát bele senki fejébe, testébe és szívébe.

  4. Olyan kijelentések használata, mint hogy lazulj bele a légzésedbe, érezd meg a test nyugodtságát.

    Ez a jóga vagy a relaxáció közben bevett módszer, de a  tudatos jelenlét nem ez, mert mi van, ha a testem éppen nem nyugodt? Nem akarjuk megváltoztatni azt, ami ott van.

  5. Az okok feltérképezése meditáció után, például: “Miért lehetett ez, mit gondolsz?”

    Amikor ilyen kérdéssel reflektáltat a tréner, az a rágódást, a cselekvő üzemmódot hozhatja be a pillanatba, így a jelenlét elvész. Sosem fejtegetjük a múltat közösen, és a tréner a résztvevőket is kihozza az analizálgatásból.

  6. Gyertyák, füstölők, zenék és különleges világítás használata és csak párnákon ülés.

    Mivel a tudatos jelenlétet bárhol, bármikor gyakorolhatjuk, ezért nem szükséges hozzá semmilyen kellék, a tréningeken egyszerű székeken ülünk, vagy a földön, matracon fekszünk.

  7. Ha összeülünk meditálni csendben, és nincsen meditációvezetés, közös tapasztalatmegosztás és az agyunk működésével kapcsolatos háttérinformáció átadva a résztvevőknek, 

    akkor az egy közös gyakorlás, ami egy haladó gyakorló számára fontos, de például egy MBSR Tréning ennél több, kifejezetten önismereti kérdésekkel is dolgozik. Ezért szinte mindig hangosan vezetett meditációkat csinálunk, és a résztvevőkkel át is vesszük a háttérmechanizmusokat, foglalkozunk az idegrendszerünk működésvel, a kételyekkel, stb. Így a kezdeti nehézségeken és akadályokon könnyebben túl lehet lendülni, a gyakorlás nem akad meg rögtön az elején.

  8. A sima légzésfigyeléses meditáció koncentrációfejlesztésre hatékony, de a tudatos jelenlét nem feltétlenül egyenlő ezzel:

    a koncentráció megalapozása után egy tágas teret hozunk létre, ahol figyelhetünk hangokat, mozdulatokat, testérzeteket, kellemes és kellemetlen eseményeket, gondolatokat, érzelmeket. Gyakorolhatjuk a kedvesség felébresztését, és figyeljük a mindezekre adott reakciónkat is. Minderre azonban fokozatosan készülünk fel.

Nem mondom, hogy én nem kavarodok meg sosem és hogy a nyolc, fent említett helyzetbe soha az életemben nem kerültem, de az biztos, hogy az oktatóképzés miatt a szakmai tanulásom folyamatos, és az alázat helyet kap a tréneri munkámban. Érdemes olyan tanítót választani, aki érti, érzi és gyakorolja a tudatos jelenlétet a párnán (széken), az életben és a munkájában is. Ha tehát érdekel a mindfulness világa, magadnak, vagy a cégednek keresel tréninget, nézz utána a trénerednek, tegyél fel neki kérdéseket, és úgy dönts a részvételről. És még egy valami: ne könyvekkel halmozd el magadat elsősorban, hanem gyakorolj!
HÍRLEVÉL-FELIRATKOZÁS
© Copyright - Mindfulness Tréningek